Spirulina

Spirulina je druh modrozelené řasy, která obsahuje řadu živin, včetně vitaminů skupiny B, beta-karotenu a vitaminu E. Spirulina obsahuje také antioxidanty, minerály, chlorofyl a fykokyanobilin a běžně se používá jako zdroj veganských bílkovin.

K čemu se spirulina používá?

Mezi zastánci se spirulina používá k podpoře řady zdravotních stavů, včetně únavy, vysoké hladiny cholesterolu, vysokých triglyceridů a virových infekcí.

Mezi údajné přínosy spiruliny patří také hubnutí, zvýšení energie a stimulace imunitního systému.

Doposud bylo provedeno jen několik studií na lidech, které zkoumaly zdravotní účinky spiruliny. Předběžné studie však naznačují, že spirulina by mohla být přínosem pro následující stavy.

Vysoká hladina cholesterolu

Podle studie zveřejněné v časopise Annals of Nutrition and Metabolism je spirulina slibná při poruchách lipidů, jako je vysoká hladina cholesterolu nebo triglyceridů. V rámci studie konzumovali zdraví starší dospělí lidé spirulinu nebo placebo. Po čtyřech měsících byla spirulina spojena s významným snížením hladiny cholesterolu.

Alergie

Podle přehledu publikovaného v roce 2009 je spirulina slibná při léčbě alergické rýmy (nosní alergie). Již dříve publikovaná studie na lidech s alergickou rýmou totiž zjistila několik přínosů konzumace spiruliny, včetně zlepšení příznaků, jako je výtok z nosu, kýchání, ucpání a svědění.

Diabetes

Ve studii z roku 2008, které se zúčastnilo 37 osob s cukrovkou 2. typu, vědci zjistili, že u osob, kterým byla spirulina podávána 12 týdnů, došlo k významnému snížení hladiny tuků v krvi. Mezi přínosy spiruliny patřilo také snížení zánětů a u některých lidí i snížení krevního tlaku a cholesterolu.

V další malé studii užívalo 15 lidí s diagnózou cukrovky, kteří neužívali inzulin, po dobu dvou měsíců 2 gramy spiruliny denně ve formě doplňku stravy. Žádné další faktory svého jídelníčku ani životního stylu neměnili. Na konci sledovaného období došlo u účastníků studie ke snížení hladiny cukru, cholesterolu a triglyceridů v krvi.

Rakovina dutiny ústní

Podle jedné malé studie na žvýkačkách tabáku s přednádorovými změnami v ústní dutině může spirulina poskytovat určitou ochranu před rakovinou ústní dutiny. Po dobu 12 měsíců užívali účastníci studie buď denní dávku spiruliny, nebo placebo. Na konci studie se léze odstranily u 20 ze 44 účastníků, kteří konzumovali spirulinu (ve srovnání se třemi ze 43 účastníků, kteří byli zařazeni do skupiny s placebem).

Možné vedlejší účinky

Ačkoli je s užíváním spiruliny spojeno jen málo nežádoucích účinků, může konzumace spiruliny v některých případech způsobit bolesti hlavy, alergické reakce, bolesti svalů, pocení a nespavost. Lidé s alergií na mořské plody, mořské řasy a další mořskou zeleninu by se měli spirulině vyhnout.

Pokud máte onemocnění štítné žlázy, autoimunitní poruchu, dnu, ledvinové kameny, fenylketonurii nebo jste těhotná či kojící žena, spirulina pro vás nemusí být vhodná. Před jejím užíváním byste se měli poradit se svým lékařem.

Je možné, že spirulina pěstovaná ve volné přírodě může absorbovat toxiny z vody, jako jsou mikrocystiny (známé tím, že způsobují vážné poškození jater), znečišťující látky a těžké kovy. Většina spiruliny prodávané ve Spojených státech je pěstována v laboratořích.

Stejně jako u všech doplňků stravy je důležité, abyste se před použitím spiruliny poradili se svým lékařem, zda je pro vás vhodná a zda ji můžete konzumovat v kombinaci s jinými léky a/nebo doplňky stravy, které případně užíváte.

Dávkování a příprava

Neexistuje dostatek vědeckých údajů, které by umožnily stanovit doporučenou dávku spiruliny. Ve výzkumu byly použity různé dávky spiruliny.

Například v několika studiích zkoumajících přínos spiruliny při vysokém cholesterolu byly použity dávky 1-8 gramů denně po dobu čtyř týdnů až šesti měsíců. Pro zjištění účinků na hypertenzi se v jedné studii podávala dávka 4,5 gramu spiruliny ze sinic denně po dobu šesti týdnů. V jiné studii se pacientům s cukrovkou 2. typu podával přípravek obsahující 1 gram spiruliny dvakrát denně po dobu dvou měsíců.

Vhodná dávka pro vás může záviset na faktorech, jako je váš věk, pohlaví a anamnéza. Obraťte se na svého lékaře, který vám poradí individuálně.

Na co se zaměřit

Spirulina se často prodává ve formě prášku, ale je k dispozici také v kapslích, tabletách a šťávách. Prášek se někdy přidává do koktejlů.

Ačkoli existuje velké množství druhů modrozelených řas, které se běžně označují jako „spirulina“, většina doplňků stravy se spirulinou obsahuje Aphanizomenon flos-aquae, Spirulina maxima a/nebo Spirulina platensis.

Stejně jako u všech doplňků stravy je důležité prozkoumat etiketu „Supplement Facts“ na každém zakoupeném výrobku. Tento štítek obsahuje důležité informace, včetně množství účinných látek v jedné dávce a všech dalších složek, které mohou být ve výrobku obsaženy.

Nakonec hledejte výrobek, který obsahuje pečeť schválení od organizace třetí strany, která provádí testování kvality. Schvalovací pečeť jedné z těchto organizací nezaručuje bezpečnost nebo účinnost výrobku, ale poskytuje jistotu, že výrobek byl řádně vyroben, obsahuje složky uvedené na etiketě a neobsahuje škodlivé množství kontaminantů.