Průvodce odšťavňováním: Léčivá síla čerstvých ovocných a zeleninových šťáv

  1. Výběr vhodného odšťavňovače: Pro největší výtěžnost a šetrné zpracování ovoce a zeleniny by odšťavňovač měl být šnekový nebo dvouhřídelový s nízkými otáčkami (maximálně 70 otáček za minutu) a vícefázovým procesem lisování. O výběru vhodného odšťavňovače si můžete přečíst zde.
  2. Správný výběr ovoce a zeleniny: Na odšťavňování jsou nejvhodnější citrusy a tvrdé ovoce, ze zeleniny kořenová, naťová a listová zelenina. Určité druhy ovoce a zeleniny jako je například avokádo nebo banány obsahují příliš málo vody a nejsou vhodné na odšťavňování. Jsou však hlavní surovinou na přípravu výživných ovocných nebo mléčných kokteilů neboli smoothies. Naopak ledový salát nebo ovoce s vysokým obsahem vody jako jsou melouny, papája, mango, bobulovité ovoce, kiwi a jahody, není nutné odšťavňovat, protože je tělo zpracovává podobným způsobem jako čerstvé šťávy. V případě, že je přesto chcete přidat do svého džusu, rozmixujte je nejdříve v mixéru a pak smíchejte s čerstvě vylisovanou šťávou. Stejně jako banány nebo mango se také hodí na přípravu smoothies nebo živých ovocných polévek. Vždy odšťavňujte jenom ty části ovoce a zeleniny, které by jste normálně jedli. 
  3. Poměr ovoce a zeleniny: Snažte se nemíchat velké množství druhů ovoce a zeleniny, protože tělo tráví vysoce alkalickou zeleninu a sladké ovoce odlišným způsobem. Ovocné šťávy obsahují vysoké množství cukru, proto se je snažte limitovat 2 – 3 krát do týdne, případně nahradit konzumaci celého ovoce. Většina čerstvých šťáv by měla být zeleninová, přičemž jako jejich základ můžete použít mrkev, rajče nebo zelenou listovou zeleninu. Nikdy nekombinujte ve šťávě mrkev a brambory s rajčatem. Zeleninové šťávy kombinujte s maximálně 1-2 druhy ovoce (například mrkev, červená řepa, celer, zázvor, jablko a/nebo hruška). V případě, že připravujete ovocnou šťávu, také se ji snažte kombinovat s maximálně 1 – 2  druhy zeleniny (například jablko, hruška, pomeranč a mrkev). Mezi ovoce, které je vhodné kombinovat se zeleninou patří jablko, hruška, pomeranč, grep, granátové jablko, hrozno, ananas. Mezi zeleninu, kterou je naopak vhodné kombinovat s ovocem patří například celer, mrkev, fenykel, špenát a listová zelenina.
  4. Množství surovin: Každé ovoce a zelenina je přírodou zamýšlená jako celostní potravina a lék. Snažte sa množství jednotlivých druhů ovoce a zeleniny v jedné šťávě obmezit na 3 – 4 suroviny a pít různé druhy šťáv v průběhu týdne.
  5. Příprava surovin: Zeleninu a ovoce připravujte bezprostředně před odšťavňováním, aby jste zamezili oxidaci a ztrátě živin. Umyjte, oškrábejte a oloupejte ovoce a zeleninu tím jistým způsobem, jako by jste je připravovali na přímou konzumaci. Voskované, chemický ošetřené a citrusové ovoce vždy oloupejte. 
  6. Mytí ovoce a zeleniny: Zeleninu zbavíte bakterií a škodlivých látek umytím v roztoku připraveného z vody, 1 citrónu a 2 lžic bílého octu. Zeleninu a ovoce můžete taktéž umýt v 3% roztoku peroxidu vodíka anebo si můžete v obchodech se zdravou výživou zakoupit profesionální Veggie Wash.
  7. Kvalita surovin: V případě chemicky ošetřeného a neekologicky pěstovaného ovoce a zeleniny z mnoha supermarketů se nám do těla v koncentrované podobě dostávají nejenom výživové látky, ale i škodlivé chemikálie, těžké kovy, pesticídy a parafíny. Ovoce a zelenina bio kvality nebo pěstovaná v domácích zahradách taky lépe chutná a má větší obsah živin, především minerálů. Čerstvě vylisovaná šťáva je také neporovnatelná s trvanlivými krabicovými džusy v obchodech, ve kterých byla v důsledku pasterizace zničena většina živin.
  8. Barevnost šťávy: Každá barva ovoce a zeleniny odkazuje na jedinečné fytolátky a jejich specifické léčivé účinky. V průběhu týdne se zaměřte na odlišné barvy surovin a střídejte zelené, oranžové, fialové a červené šťávy.
  9. Další suroviny: Čerstvou šťávu můžete dál výživově i chuťově obohatit přidáním koření (zázvoru, kurkumy, škořice), čerstvých bylinek (máty, bazalky, petrželové natě), klíčků (semínek alfalfa, mungo, brokolice) anebo tzv. superpotravin, kterými významně zvýšite nejenom nutriční, ale i antioxidační a alkalizující potenciál šťávy (mladý ječmen, mladá pšenice, macca, acai). Léčivé bylinky nebo koření neodšťavňujte ve větším množství pro své silné medicínské účinky.
  10. Trvanlivost šťávy: Navzdory tomu, že většina moderních odsťavňovačů zaručuje stabilitu enzymů a trvanlivost šťávy do 48 hodín v chladničce, je dobré ovocné a zeleninové šťávy připravovat co nejčerstvější a vypít je co nejdříve po odšťavnění. Jestli plánujete šťávy nosit sebou do práce, na delší cestu nebo je potřebujete z nedostatku času připravit dopředu, je možné šťávy zmrazit a ve vzduchotěsných nádobách skladovat v mrazničce, kde vydrží několik týdnů.
  11. Kolik šťávy a jak často: S výjimkou detoxikačních programů nebo specifické léčby, kde zeleninové šťávy nahrazují na určitou dobu běžné jídlo, je ideálním množstvím 250ml čerstvé šťávy 1 až 3 krát denně. Pro své silné detoxikační účinky čerstvou šťávou nikdy nenahrazujte hlavní jídlo, pokuď nejste pod vedením odborníka.
  12. Kdy a jak pít šťávu: Čerstvé šťávy je důležité pít nalačno, ideálně ráno, kdy je vstřebávání živin nejlepší. Během dne pak pijeme šťávy minimálně 30 minut před jídlem, nikdy ne během jídla nebo po jídle, kdy tělo nedovede efektivně vstřebat ze šťávy všechny živiny a dochází k jejímu kvašení. Čerstvá šťáva by se měla pít pomalu a „přežvýkávat” stejně jako jídlo. 
  13. Hustota šťávy: Čerstvá šťáva má nejsilnější detoxikační a léčivé účinky, když obsahuje co nejméně vlákniny. V případě, že váš odšťavňovač neumožňuje nastavení stupně hustoty šťávy, můžete odšťavnit dužinu druhýkrát. Dužina na sebe váže také většinu chemických látek a pesticidů. V případě, že odšťavňujete ekologicky pěstované ovoce a zeleninu, suchou dužinu můžete okamžitě využít na výrobu živého chleba, zeleninových placek nebo karbonátků, nebo ji můžete vysušit a pomlít na mouku nebo zmrazit na pozdější využití. 
  14. Odšťavňovat nebo mixovat? Význam zeleninových šťáv spočívá v jejich vysoké koncentraci výživových látek, enzymů, antioxidantů a fytolátek, kterou by běžnou konzumaci ovoce a zeleniny nebylo možné dosáhnout. Nevýhodou je, že ovoce a zeleninu současně zbavujeme i cenné vlákniny, která hraje důležitou roli při udržování zdravého střevního prostředí. Je proto důležité současně zvýšit množství vlákniny ve stravě, například ve formě čerstvých salátů, semínek, ořechů, hub a mořských nebo sladkovodních řas.
  15. V konečném důsledku platí, že i levnější zelenina odšťavněná na méně kvalitním odšťavňovači má pro tělo větší hodnotu, než žádná šťáva. Nenechte se proto odradiť a vždy pracujte s tím, co máte.  

Největší chyby při odšťavňování

  • Kombinování mnoho druhů ovoce a zeleniny při přípravě šťávy, nevhodná kombinace ovoce a zeleniny, nebo převaha ovocných šťáv, která vede k výkyvům hladiny cukru v krvi 
  • Pití šťávy těsně před jídlem nebo během jídla, rychlé pití šťávy, dlouhé skladování šťávy 
  • Nedostatečně umyté nebo očištěné ovoce a zelenina, odšťavňování velkého množství chemicky ošetřeného ovoce nebo kořenové zeleniny, která má tendenci kumulovat dusičnany a těžké kovy z půdy 
  • Nedostatečná různorodost ovoce a zeleniny a dlouhodobé pití stejných šťáv 
  • Navození silních detoxikačních účinků a léčebné krize v důsledku nahrazení hlavních jídel šťávami bez odborného vedení

dsc_0830-6519964