Orgánové hodiny: Jak se naladit na intuitivní fungování našeho těla podle denního cyklu

orgc3a1novc3a9hodiny-1952982

     Teorie našich orgánových hodin vychází z prastaré čínské filosofie 12 meridiánů – energetických systémů, které jsou zodpovědné za aktivizaci nebo naopak útlum jednotlivých orgánů v závislosti na denním cyklu. Popisuje průběh maxima a minima energie v určitých částech organismu v průběhu 24 hodinového cyklu. Čínská medicína rozlišuje 6 párů orgánů, proto je denní cyklus rozdělen po 2 hodinách na 12 částí. Každý orgán má nejvyšší aktivitu počas svého 2 hodinového časového okna, a o 12 hodin později aktivitu nejnižší. Rytmické fungování jednotlivých orgánů se v průběhu dne projevuje ve změnách energetického a látkového metabolismu, v kolísání tělesné teploty, dechu a tepu, v koncentraci hormonů, v tvorbě krvinek, v elektrolytickém a enzymatickém hospodářství a v kolísání fyzické i psychické výkonnosti. Biorytmus našich orgánových hodin tak odhaluje intuitivní fungování našeho tela podle denního cyklu, přičemž ukazuje, proč je důležité plánovat jednotlivé aktivity podle fyziologických procesů našeho těla. Orgánové hodiny nás učí, kdy probíhá trávení a vstřebávání jednotlivých živin, kdy je nejlepší čas na výživu našeho srdce a mozku, kdy dochází k očistě jater a žlučníku, kdy se harmonizuje náš hormonální systém a kdy je potřebné podpořit aktivitu ledvin. Teorie orgánových hodin je také neocenitelným průvodcem při léčbě a prevenci nemocí protože nám ukazuje, kdy je čas regenerace jednotlivých orgánů a tkání, a kdy tedy mají svůj největší léčebný potenciál.

Čas

Orgán

Co dělat a nedělat

23.-1.hod

ŽLUČNÍK

Tento čas je ideální pro první nejhlubší fázi spánku, kdy dochází ke psychickému zpracování vjemů dne. Aktivizuje se žlučník, který zahajuje pravidelný detoxikační proces těla, který kolem 1.hodiny předá játrům. Dochází ke trávení tuků, tvorbě cholesterolu a čištění všech tělesných tkání

1.–3.hod

JÁTRA

Jestli jsme šli spát před 23.hodinou, tělo má v 1.hodinu ráno za sebou první aktívní REM fázi hlubokého spánku a snů, a játra mohou začít detoxikovat celé tělo. Játra čistí krev a zajišťují vylučování odpadních látek, přičemž nastává útlum a nejnižší okysličení mozku, proto se nedoporučuje zvýšená aktivita, cestování, pít alkohol a kávu, kouřit a jíst tučná jídla. Je to čas nejintenzivnější vnitřní očisty organismu, která by se měla odehrávat během klidové fáze spánku 

3.–5.hod

PLÍCE

Čas čištění plic, proto se v tuto dobu budí kuřáci, astmatici a nemocní se záněty dýchacích cest. V této době člověk pociťuje největší strach a úzkost. Je to nejlepší čas dne na dychové cvičení, meditace a jógu

5.-7.hod

HRUBÉ STŘEVO

Ideální čas na první vyprázdnění dne a čištění štřev po noční detoxikaci jater. Chybějící aktivita střev v tuto hodinu ukazuje na zpomalený metabolizmus, nedostatečnou čistící schopnost jater a podezření na autoimunitní onemocnění. Nedostatečné ranní vylučování vede k přiberaní na váze, zánětu dutin a kožním problémům. Mezi 5. a 7. hodinou ranní je důležité vyhnout se časovému stresu

7.-9.hod

ŽALUDEK

Nejvyšší činnost žaludku, proto pro optimalizaci zažívání a energetického metabolismu je důležité jíst hlavní jídlo dne mezi 7. a 9. hodinou ranní. Tělo potřebuje být v teple, není vhodná studená sprcha. Nejlepší čas pro vstřebání ovocných a zeleninových šťav, vitamínů a potravinových doplňků

9.-11.hod

SLINIVKA

Žaludek posouvá slinivce jídlo ze snídaně na trávení, která produkuje trávicí enzymy a hormony jako jsou inzulin a glukagon pro metabolismus cukrů, a posílá živiny srdci a mozku. Když člověk nesnídá, tělo v tuto dobu nemá dostatek energie a živin pro optimální mozkovou a srdeční činnost. Chybějící cukr se tělo snaží kompenzovat zvýšenou tvorbou inzulinu, která může vést k přibírání na váze, tvorbě cyst a rozvoji cukrovky. V této době by se nemě pít alkohol. Tělo nejlépe metabolizuje cukr. Kolem 11.hod nastává dopolední výkonnostní vrchol

11.-13. hod

SRDCE

Doba aktivní činnosti srdce a distribuce živin do tkání celého těla. Nastává mírný útlum. Není dobré konzumovat velká a těžká jídla. Nejlepší hodina na procházku či krátký spánek

13.-15. hod

TENKÉ STŘEVO

V největší činnosti je tenké střevo. Probíhá trávení bílkovin z dopoledního jídla. Znižuje se citlivost zubů (čas na zubaře) a začíná se zvyšovat fyzická aktivita

15.–17. hod

MOČOVÝ MĚCHÝŘ

Nejvíce pracuje močový měchýř. Fyzická aktivita stoupá a nastává čas druhého výkonnostního vrcholu. Je vhodné pít bylinkové čaje a je také nejlepší čas na výdatnější jídlo

17.–19. hod

LEDVINY

V činnosti jsou ledviny a dochází k vylučování všech odpadních látek z těla. Ledviny filtrují krev a rozhodují co opětovně vstřebat, a co z těla vyloučit. Zajišťují chemickou rovnováhu krve v závislosti na kvalitě výživy a pitného režimu dne

19.–21. hod

KREVNÍ OBĚH

Výživové látky jsou rozvádeny oběhovým systémem do celého těla. Dochází k vyživování buněk a tkání celého těla. V tento čas člověk dobře vnímá, je to nejvhodnější čas na psychickou činnost, umělecké aktivity, knihu, film, divadlo. V této době je také nejučinnější působení léčiv a kožních přípravků kvůli nejintenzivnější cirkulaci krve

21.-23. hod

TŘÍ OHŘÍVAČE

Je to čas odpočinku a přípravy na spánek. Člověk by neměl jíst, kouřit a věnovat se zvýšené aktivitě. Číňané lokalizují tento energetický orgán do oblasti žaludku. Je zodpovědný za hamornizaci hormonálního systémů a důležitý pro optimální fungování lymfatického systému

org25c325a1nov25c325a9hodiny-6581388

Respektujte mé životní zkušenosti a důkladným studiem nasbírané vědomosti, a nekopírujte je prosím na své webové stránky nebo do své praxe. Sdílení jen s předchozím písemným svolením. Děkuji.